De toren van babel

Ik zit nu al een tijdje in het vakgebied van UX en na een tijdje zijn er dingen die je nou eenmaal opvallen en die je interesseren. Ik zal jullie (in ieder geval diegene die dit leest) meenemen in wat mij opvalt in de design processen bij bedrijven. En dan beginnen we bij communicatie!

Ontwerpers en ontwikkelaars spreken soms verschillende “talen”. Wij als UX designer gaan altijd uit van de gebruiker terwijl ontwikkelaars vaker uitgegaan van de technische haalbaarheid en dat kan nog wel eens botsen. Uiteraard mond dat altijd uit in meetings waarin de UX termen en DEV termen met grof geweld over en weer gegooid worden. Maar dit hoeft natuurlijk niet!

Elk bedrijf heeft zo zijn eigen problemen, maar dit zijn de problemen/risicos die naar mijn idee het vaakst voorkomen;



Communicatie-uitdagingen:

Wat gaat er mis?
Doordat er op de werkvloer een heuse toren van Babel is tussen design en development kunnen designs anders geïnterpreteerd worden en hierdoor loopt het proces vertraging op.


Wat kan je er aan doen?
Het gebruik van gezamenlijke tools zoals design systemen en prototyping software kan de communicatie stroomlijnen en zorgen voor duidelijke richtlijnen.



Afstemming van ontwerp naar uitvoering:

Wat gaat er mis?
Het kan voorkomen dat ontwerpen zonder pardon aan development worden gegeven zonder enige uitleg over het “waarom” van het ontwerp. 


Wat kan je er aan doen?
Het betrekken van ontwikkelaars in een vroeg stadium van het ontwerpproces kan helpen om duidelijker te maken hoe en waarom een ontwerp tot stand is gekomen. Dat maakt het ook leuker om aan te werken!

Mocht je eens willen sparren over waar je zelf tegenaan loopt in je design proces stuur me dan vooral een berichtje. Altijd interessant om elkaar verder te kunnen helpen.